Wie komt in aanmerking?

U voelt zich niet goed in uw huid en wilt iets doen aan uw gewicht of uw voedingsgewoontes? Als u uw ideale gewicht wil bereiken en behouden, of vanwege gezondheidsproblemen, geen tijd hebt om iets uit te proberen zonder enige garantie noch kennis van de juiste aanpak, dan is een medisch verantwoorde aanpak nodig. Die kunnen wij u bieden.

Wat is zwaarlijvigheid of obesitas en wat zijn de complicaties?

In onze Westerse wereld zijn overgewicht en obesitas uitgegroeid tot een ware epidemie. De kwaal is typisch voor een maatschappij van weelde en overvloed waar meer en meer mensen een zittend leven leiden. De medische wereld houdt zich enorm bezig met het fenomeen dat steeds verder om zich heen grijpt.

Overgewicht leidt tot obesitas. De complicaties hiervan zijn talrijk en ernstig: van hart- en vaatziekten tot ademhalingsproblemen en reumatologische aandoeningen. De ontwikkeling van de complicaties hangt af van de omvang van het overgewicht, de verspreiding van de vetten en een reeks andere risicofactoren die hier vaak mee samenhangen. Door 10 tot 15 percent van uw gewicht te verliezen, kunt u de risico’s reeds aanzienlijk verminderen.

Gezondheidsproblemen en overgewicht kunnen zich voordoen in elk levensstadium. De volgende opsomming geeft een aantal voorbeelden van gezondheidsproblemen die vaak gekoppeld zijn aan gewichtsproblemen en mits een aangepast programma en voedingsbalans kunnen bijgestuurd worden:

- verhoogde bloeddruk
- slaapstoornissen
- diabetes type 2
- boulimie aanvallen
- anorexia
- kanker
- hormonale stoornissen
- risico zwangerschappen
- stress
- incontinentie
- invaliditeit
- sociale afzondering en werkonbekwaam

Ook volgende patiënten kunnen een aangepast programma volgen:

- kinderen vanaf 6 jaar met eetstoornissen of gewichtsproblemen
- senioren
- vrouwen na bevallingen, zwangere vrouwen
- hartpatiënten
- voedings- en gewichtsverliesbegeleiding voor of na een chirurgische ingreep
- patiënten met een verhoogd LDL-cholesterol gehalte
- personen die een gezonde voeding willen aanleren

Een bijzonder belangrijke factor is uw eigen motivatie. Iemand die een vermageringsproces wil starten, moet maximaal gemotiveerd zijn en precies weten hoelang zij/hij zal moeten diëten, wat er lichamelijk gebeurt en vooral hoe het dieetgewicht te behouden en te stabiliseren om terugval te vermijden.

Het is vandaag bewezen, de inhoud van ons bord speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Onze levensverwachting is enorm verhoogd, maar het aantal ziekten eveneens. Onze onevenwichtige voeding kan de voornaamste behoeften van ons lichaam en cellen niet meer aanvullen, er volgt een vervroegde veroudering. Het huidige probleem is dat wij moeten vechten tegen de luchtvervuiling, de bestraling, de chemische produkten enz … die eveneens onze veroudering versnellen.

Twee oorzaken doen verouderen :
1) de caramelisatie (= teveel suiker in ons lichaam)
2) de oxidatie (= roest)

Kinderen

Voor kinderen is het essentieel dat ze tussen hun 4de en 12de jaar een goede voedingsbalans hebben maar vooral dat ze een evenwichtige en gezonde eetcultuur ontwikkelen. Kinderen moeten leren om gezonde koolhydraten te eten en snoep en overtollig zetmeel te vermijden evenals voeding met slechte vetten. Voor hen is het aanbevolen om eiwitrijke voedingsmiddelen te eten bij elke maaltijd.

Kunnen kinderen een vermageringsprogramma volgen?

Het hangt ervan af of het kind een normaal gewicht heeft en op zoek is naar een gezonde voedingsbalans of te veel weegt en zich wil corrigeren.

Het gaat in beide gevallen over voedingsbegeleiding eerder dan over een strikt dieet. Meestal komt het erop neer om correcte voedingsgewoonten aan te leren en zoete, suikerhoudende snacks te vervangen door gezonde of uitgebalanceerde tussendoortjes. Kinderen die dat doen, lossen meestal hun gewichtsprobleem snel op. Bij kinderen of tieners leggen we vooral de nadruk op fysieke activiteit. Door dagelijks 20 minuten te sporten verhogen we het metabolisme. Het is ideaal in een vermageringsproces.

Kinderen of tieners die teveel wegen moeten in ieder geval eerst door een endocrinoloog worden onderzocht om te controleren of er misschien hormonale stoornissen bijdragen tot het overgewicht.

Let op! Opgroeiende kinderen en senioren hebben meer eiwitten per kg ideaal lichaamsgewicht nodig dan gemiddelde volwassenen. Bij kinderen worden de eitwitbehoeften berekend op basis van hun activiteiten en hun activiteitenniveau wordt één categorie hoger geschat dan hun eigenlijke bewegingsniveau. Kinderen met een normaal gewicht hebben dus extra eiwitten en goede vetten nodig en kunnen makkelijk 120 tot 150 gr koolhydraten per dag verdragen. Die komen liefst van groenten en fruit en we raden aan om suiker in al zijn vormen te beperken of te vermijden.

Zwanger & Borstvoeding

Bij zwangerschap en borstvoeding zijn strikte diëten niet van toepassing maar gaat het eerder om een voedingsbegeleiding die de patiënten aanstuurt op een correct voedingspatroon. Bijvoorbeeld geen zoete snacks tussendoor maar eerder een gezonde versnapering zodat de eetbalans in orde blijft en het hongergevoel verdwijnt. Of extra aandacht voor vers fruit en een goede balans tussen gekookte en rauwe groenten.

Wij moeten eveneens het verbruik van vette vissen rijk aan omega-3 aanmoedigen, deze zijn nodig voor de ontwikkeling van de hersenen en de foetus.De hersenen bestaan uit meer dan 60 % vet, vandaar het belang een goede verhouding van de omega-3 te hebben, ten einde de intellectuele capaciteit (QI) van het toekomstige kind te verhogen. De omega-3 bevinden zich hoofdzakelijk in vette vissen. Maar omdat het gehalte aan kwik van sommige vette vissen zeer hoog is (tonijn, makreel, zwaardvis,) zal men eerder het verbruik van sardienen, ansjovissen, wilde zalm, haring, maatjes, paling … bevorderen.

De zwangere vrouw moet het gebruik van conservenblikjes in metaal zoveel mogelijk vermijden ( ze moet de voorkeur geven aan glazen bokalen of conserven- blikjes die geplastificeerd zijn binnenin). Het is beter het verbruik van producten afkomstig van de koe te vermijden en te kiezen voor melk en kaas afkomstig van geiten, schapen, merrie of andere plantaardige melk. Het werd door verschillende studies bewezen dat pré en probiotica uitstekend zijn. Zij verminderen met 66 % de kans een kind te hebben dat allergisch is of eczeem heeft. Deze probiotica moet van kwaliteit zijn, en minstens 10 miljard kiemen per capsule of zakje bevatten.

Het belangrijkste is om tijdens uw zwangerschap of borstvoeding zo gevarieerd en evenwichtig mogelijk te eten en tegelijkertijd aandacht te hebben voor de extra behoeften die zich voordoen. U moet dus niet radicaal uw voedingsgewoontes wijzigen en zeker niet dubbele porties beginnen eten omdat u “voor twee eet”… De zwangere vrouw moet niet 2x meer eten maar moet absoluut 2 x BETER eten!!! Drink in ieder geval voldoende water en vermijd het krijgen van dorst. In geval van problemen of twijfel, contacteer gerust uw arts.

Zie ook : FAQ.

Sportmensen

Wie regelmatig of op professionele wijze aan sport doet, heeft andere voedingsbehoeften dan mensen die dat niet doen. Daarom is het cruciaal dat uw voedingspatroon optimaal is afgestemd op uw fysieke activiteiten. Uw voeding zal dus aangepast worden voor, tijdens en na een sportieve inspanning. Een strikt dieet is hier niet van toepassing, maar u kunt wel beroep doen op een individueel of groepsbegeleidingsprogramma dat beantwoordt aan uw sporttype, aan uw trainingsschema en aan uw levensstijl.

Algemene richtlijnen:
- eet veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen
- eet voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen
- wees zuinig met vetten
- eet gevarieerd
- zorg voor een goede timing van uw maaltijden
- drink voldoende water en vermijd het krijgen van dorst

Er zijn inmiddels talloze sportvoedingspreparaten op de markt en die kunnen in 5 hoofdgroepen worden ingedeeld: energierijke preparaten, dorstlessers, eiwit- en aminozuurpreparaten, vitaminen- en mineralenpreparaten en andere. Ze hebben allemaal hun voordelen en beperkingen. Zo is een goede vitaminestatus in het lichaam nodig voor goede sportprestaties. Extra vitaminen verhogen echter de prestatie niet. Ondanks het feit dat de behoefte aan een aantal vitaminen voor de sporter verhoogt, kan die vaak door de juiste voeding worden voldaan. Om veilig te spelen en te sporten, begint u dus best niet op eigen houtje te experimenteren maar contacteer uw arts voor een gestructureerde voedingsbegeleiding.

Bent u niet zozeer op zoek naar een individueel begeleidingsprogramma maar naar meer info over de specifieke voedingsbehoeften voor uw sporttype (een spurter heeft andere noden en behoeften dan een bokser) of een algemene of een specifieke informatie-zitting, ook dan kunt u uw dieetarts contacteren. Wij doen ook specifieke sportconsultaties.

Zie ook: FAQ.

Diabetes

Type-2-diabetespatiënten met overgewicht of obesitas vermageren systematisch minder dan mensen met een overgewicht maar zonder diabetes.

De meeste type-2-diabetespatiënten (80%) vertonen overgewicht of obesitas van het androïde type – dat is een overmaat van vetweefsel ter hoogte van het omentum wat op zich wijst op insulineresistentie in de spier-, vet- en levercellen.

Wanneer snel gewichtsverlies moet bekomen worden bij een diabetes patiënt is naast een chirurgische behandeling van de zwaarlijvigheid, een eitwitsparend en uiterst calorie-arm dieet de aangewezen therapie. Dit dieet zorgt voor een minimale vettoevoer.

Wanneer een diabetes patiënte snel moet vermageren, is een eiwitprogramma, laag in calorieën de ideale therapie. Ze bevat een minimum aan vetten en koolhydraten.

Bij nieuwe geneesmiddelen die de insulinesecretie stimuleren of die de insulinegevoeligheid verbeteren, blijft het gewicht stabiel of zal het slechts lichtjes verhogen. Het gewicht is dus een constante zorg voor alle type-2-diabetespatiënten en afvallen blijft vaak een prioritaire doelstelling in hun behandeling. Uw dieetarts zal een persoonlijk begeleidingsprogramma opstellen en we raden mensen aan om vooral hun medicatie NIET stop te zetten zonder advies van hun dokter.

Zie ook: FAQ.

Bereken zelf uw lichaamsmassa

De Body Mass Index (BMI) is een maat die gebruikt wordt om de verhouding tussen uw gewicht en gezondheid te evalueren. Aan de hand van de BMI kan men vaststellen of iemand zwaarlijvig is of niet en de ernst ervan bepalen. Let op! De BMI is alleen indicatief en dus geen waardemeter voor kinderen, zwangere of lacterende vrouwen, noch voor zieken, atleten en senioren.

De BMI wordt als volgt berekend:

Gewicht (Kg)
____________________
Lengte (M) x Lengte (M)

Dit wil zeggen: Gewicht (in kg) gedeeld door [lengte (in m) x lengte (in m)].
Bijvoorbeeld:
bij een gewicht van 65 kg en een lengte van 1m60 ziet de BMI er als volgt uit:

65
_______
1,6 x 1,6
= 25,39

Als de BMI:

• Lager is dan 14: dan is de toestand dodelijk
• Lager is dan 18: dan is er sprake van ondergewicht
• Ligt tussen 18,5 en 24,9: dan stemt het overeen met het normale lichaamsgewicht
• Ligt tussen 25 en 29,9: dan is er sprake van overgewicht
• Ligt tussen 30 en 34,9: dan is er sprake van matige obesitas
• Ligt tussen 35 en 39,9: dan is er sprake van ernstige of morbide (=dodelijke) obesitas
• Meer dan 40 bedraagt: dan is er sprake van ernstige obesitas, met meer dan 100% overgewicht.
• De perfecte BMI voor vrouwen is +/- 21,7 en voor mannen +/- 21,3.

Om uw BMI te berekenen kunt u ook terecht op de volgende sites:
www.doctissimo.fr of www.reseauproteus.net.

U kunt zelf ook de hoeveelheid calorieën berekenen die u nodig heeft.
De formule is: L x L x BMI x index cal x 1,1 (of 1,3)

Daarbij staat BMI voor ideaal gewicht, L voor lengte uitgedrukt in meter, index calorieën komt neer op 25 voor vrouwen, 30 voor mannen en 1,1 geldt voor patiënten die weinig of niet bewegen, 1,3 voor patiënten die flink wat lichaamsbeweging hebben.

DE BUIKOMTREK, EEN ESSENTIEEL ALARMSIGNAAL !!!

De buikomtrek is een maatstaaf die steeds meer aan belang wint in de medische wereld.

Meer nog dan de BMI laat deze maatstaf het toe om exacter in te schatten hoe het zit met de verdeling van het lichaamsvet. Afhankelijk van de plaats waar het vet zich bevindt kunnen toekomstige gezondheidsaandoeningen worden voorzien, alsook een bepaalde levensverwachting…

De buikomtrek toont de hoeveelheid vet aan dat zich bevindt ter hoogte van de buik, tussen de organen. Vanaf een bepaalde drempel betekent dit vet een risico voor uw gezondheid:

Mannen: 94 cm (102 max)
Vrouwen: 80 cm (88 max)


Het overschrijden van deze drempels toont aan dat de meerderheid van het vetweefsel zich bevindt op de buik, rond de maag en vlakbij de borstkas en betekent een groter risico op verschillende ziektes: diabetes, hypertensie, hypertriglyceridemie en vasculaire aandoeningen.

RISICO’S
+ 4 cm = X 2 diabetes
+ 10 cm = X 4 diabetes

Men gaat ervan uit dat een vermeerdering van 4 cm buikomtrek het risico op diabetes verdubbeld, terwijl een vermeerdering van 10 cm buikomtrek het risico verviervoudigd !!!

De buikomtrek wordt gemeten onder het ribrooster, juist boven het heiligbeen (bekken) of eenvoudigweg ter hoogte van de navel.

Doe de test !!! Vraag advies aan onze diëtistes om u hierin bij te staan. Het is essentieel om uw buikomtrek te kennen. Het is gemakkelijk en het kost niets !!!

Wist u dat … bij 5 kg gewichtsverlies vermindert het buikvet met 30 % (buikvet smelt heel snel).

 

© Copyright 2010 - Medical Diet Center