Klassiek programma

1. Principe

Gezonde voeding, beperken in vetten en suikers, meer groenten en fruit eten… De meeste onder ons weten wel wat mag en beter niet mag, maar het toepassen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Voedingspatroon
Bij een klassiek dieet wordt eerst een voedingsanamnese afgenomen om zo een beter zicht te krijgen op de voedingsgewoonten. Wijzigingen in de hoeveelheid voeding, productkeuze, maaltijdpatroon en bereiding van de voeding zijn van belang. Soms is de patiënt zich niet bewust van veranderingen in zijn voedingspatroon. Ook rekening houden met weekend en sociale verplichtingen.

2. Voordelen

Na het berekenen van uw voeding kan de diëtiste samen met u een aangepast schema opstellen. Dit schema is persoonlijk: afhankelijk van uw noden en vragen. Het grote voordeel bij een klassiek dieet is dat vrijwel alle voedingsmiddelen mogen gegeten worden, zelf ook een koekje.

3. Voedingsdriehoek

Een gezonde voeding heeft als voorlichtingsmodel de voedingsdriehoek. De diëtiste stelt dan een individueel aangepast voedingsschema op. Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve kilo tot een kilo per maand is een goede richtlijn. Vermager je meer dan een kilo dan slinkt niet alleen de hoeveelheid vet, ook de spieren nemen meer af dan wenselijk is. Vandaar dat een matig energiebeperkt voedingsschema opgesteld wordt. Belangrijk is dat we niet echt over een dieet spreken. Er worden gezonde voedingsgewoonten aangeleerd en het is de bedoeling dat we deze altijd aanhouden.

De voedingsdriehoek geeft richtlijnen voor wat er gegeten moet worden om voldoende voedingsstoffen in te nemen. De aanbevelingen zijn opgesteld voor de algemene bevolking die matig fysiek actief is. Elk voedingsmiddel op zich levert een aantal voedingsstoffen. Eén enkel voedingsmiddel levert nooit alle vereiste voedingsstoffen. De voedingsdriehoek heeft 7 groepen voedingsmiddelen die elk hun aandeel leveren in de samenstelling van een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. Het topje van de voedingsdriehoek is eigenlijk een toemaatje.

Voedingsdriehoek
> Klik op de afbeelding voor een grotere versie in een apart venster.

4. Lichaamsbeweging

Recent is de voedingsdriehoek een groep rijker! Onderaan de driehoek werd de groep “Lichaamsbeweging” toegevoegd.

De vooruitgang en het comfort in ons dagelijks doen en laten stijgt altijd maar. Onze sedentaire levensstijl en verminderde fysieke activiteit speelt een grote rol in onze gezondheid.

Eenvoudige maatregelen om wat meer te bewegen zijn even doeltreffend als het bijsturen van onze slechte voedingsgewoonten... Lichaamsbeweging is naast een goede voeding erg belangrijk voor een goede gezondheid. Velen onder ons beweren een fysieke activiteit te hebben. Toch blijkt uit studies dat slecht 4 Belgen op 10 wekelijks aan sport doet!

Willen we onze gezondheid verbeteren, dan moet onze moderne levensstijl veranderen. Dagelijks een minimum bewegen is dus de boodschap.

Met lichaamsbeweging worden inspanningen bedoeld met een matige intensiteit of inspanningen waarbij je hart iets sneller gaat slaan, je ademhaling iets sneller gaat dan normaal en waarbij je licht zweet.

Voor een goede gezondheid moeten we minstens 30 minuten per dag lichaamsbeweging nemen. Dit kan ook betekenen 60 minuten sport om de twee dagen.

Kies voor activiteiten die passen in je dagelijkse bezigheden zoals fietsen, stevig doorstappen, zwemmen, dansen, met de bal spelen of de trap nemen.

Bij personen met overgewicht is de beste activiteit wandelen:
- de auto verder parkeren,
- trappen nemen in plaats van de lift,
- avondwandeling met de hond
- ...

 

© Copyright 2010 - Medical Diet Center